Marraskuinen Helsinki-päivä

Tässä yksi pöytälaatikkoon jäänyt kirjoitus. Kun minulta pyydettiin Helsinki-päivän järjestämistä serkulleni, joka oli juuri muuttanut Helsinkiin, mutta käynyt useamman kerran seudulla ja nähnyt suosituimmat kohteet, sain mielenkiintoisen haasteen miettiä mitkä ei-niin-tunnetut paikat ovat sykähdyttäneet itseäni ja mitkä haluaisin toisillekin tehdä tutuiksi. Seuraamme liittyi toinenkin serkus Kuopiosta, joten kiertueeni vierasmäärä tuplaantui hetkessä 🙂

Arabianaranta Helsinki

Ajankohdaksi valikoitui pimeä ja harmaa marraskuu, mutta kuten kaupungin johtokin on pyrkinyt innostamaan, marraskuusta voi iloita. Sattumoisin meidän lauantainen Helsinki-päivä sisälsi ensilumen riemua ja vähän valoisampia näkymiä marraskuiseen kaupunkiin.

Kierroksen ajatuksena oli tehdä Helsinkiä tutuksi niin herkuttelun, shoppailun ja arkkitehtuurin näkökulmasta perinteikkäissä mutta myös uudemmissa kohteissa. Noin kahdeksan tuntia kestänyt kierros oli varsin onnistunut. Kaikki osallistujat olivat tyytyväisiä päivän antiin ja kotiinpaluu illalla seitsemän aikoihin tuntui jo houkuttelevalle vaihtoehdolle. Itselleni päivä oli erityinen: matkustelua paikasta toiseen ja ihastelua omaan kotikaupunkiin ilman kiireen tai velvollisuuksien tunnetta.

1. Aamiainen Tin Tin Tangossa

TinTinTango HelsinkiOlen tutustunut TinTin Tangoon silloin, kun saunan sai vielä varata oman porukan käyttöön ja saunan jälkeen nautiskella perinteikkäästä töölöläisen kahvila-ravintolan tunnelmasta. Saunominen ei enää onnistu, mutta pesulatoimintaa ja omaleimaista tunnelmaa kahvilasta löytyy edelleen. TinTin Tangossa voi törmätä julkkiksiin, se on perinteikäs, se on töölöläinen, se on koettava.

Aloitimme päivän Tintistä, sillä tarjonnasta löytyy aamiaispaketteja jokaiseen makuun. Valitsen aina croisantillisen aamiaisen, se kuuluu omiin perinteisiini. Noin klo 11 aikaan saimme Tintistä viimeisen vapaan pöydän. Pöydässäme kuuntelimme pesukoneen hurinaa sekä iloista puheen sorinaa. Mahat täynnä kahvia, croisanttia, sämpylöitä, jogurttia ja mehua, lähdimme kasin ratikalla kohti seuraavaa kohdetta.

1. Helsingin juurille: Arabian ranta, Vanhankaupungin koski, Arabiakeskus

ArabianrantaArabiassa 8 ratikan päätepysäkiltä lähdettäessä kohti merenrantaa ja vanhankaupungin koskea saa hyvän läpileikkauksen nykyiseen Arabiaan. Uudehkoja kerrostaloja vierivieressä, merenrannalla hieman toistaan hulppeampia ja itään päin käveltäessä merenrantaan on jätetty kauniisti puustoa ja kävelypolkuja. Vähitellen maisema vaihtuu punatiilirakennuksiin, kosken pauhuun ja menneen ajan tunelmiin.

Kesällä Arabian ranta-alue näyttäytyy entistäkin kauniimpana kaupunkkilaisten kohtaamis- ja harrastusalueena, talviaikaan kävelykierros on riittävä ohjelmanumero. Vanhankaupungin koskialueelta löytyisi lisäksi monia museoita ja kahviloita, mutta meidän seurueemme suuntasi Arabiakeskukseen pienille jouluostoksille. Tehtaanmyymälästä voi tehdä hyviä löytöjä ja samalla voi palauttaa kierrätykseen vanhat käytetyt kattilat ja paistinpannut.

1. Muutaman korttelin kontrasti: Hesarilta Torkkelinmäen rauhaan

Arabiasta pääsee useammallakin bussilla Sörnäisten kautta kohti Helsingin keskustaa. Otimme ensimmäisen pysäkille tulleen bussin ja suuntasimme kohti Helsinginkatua, toiveissa pieni tuulahdus tunnelmia railakkaammasta lauantaipäivänvietosta. Päiväsaikaan Sörnäisten metsoaseman seutu ja Helsinginkatu olivatkin rauhallisia alueita. Hyvä niin. Jatkoimme matkaamme seuraavaan kohteeseemme eli Torkkelinmäelle. Avikaisen leipomo ei ollut auki, se jäi kokematta, mutta kävelimme vain ihmetellen taloja mäen päällä ja vastakohtaisuutta mäen alapuoliseen Helsinginkatuun.

1. Rullat ja skumpat sekä ihania ostoksia

Rulla & Nudge HelsinkiKävellen Torkkelinmäeltä Kallion kirkon kautta Hakaniemeen ja sieltä ratikalla keskustaan yhteen lempipaikoistani. Yrjönkadulla hotelli Tornin läheisyydessä sijaitseva Rulla ja Nudge taisivat ihastuttaa myös vieraitani. Hekin nauttivat vietnamilaisista kasvis/kala/liha/nuudeli -rullista kuohuviinin kera, sillä puhelimet kaivettiin esille kuvaotoksia ja Instagramia varten. Rullan yhteydessä toimiva ekologisten ja suomalaisten tuotteiden kauppa Nudge täytyi myös koluta läpi. Syntymäpäivälahjat ja ideat pukinkonttiin löytyivät myös tästä putiikista.

1. Huvilakadulle näyteikkunaostosten kautta

Huvilakatu HelsinkiVälipalan jälkeen kävely pitkin Helsingin katuja maistui taas seurueelleemme. Satuimme auringon laskun aikaan Fredrikinkadulle ja ihastelemaan pikkuputiikkien näyteikkunoita. Suurin osa kaupoista oli jo onneksi laittanut ovensa kiinni, joka vauhditti etenemistämme seuraavaan kohteeseen.

Jatkaessamme Viiskulmaan ja edelleen Huvilakadulle päivä alkoi painua jo mailleen ja katulamppujen syttyminen toi oman tunnelmansa Huvilakadun arkkitehtooniseen maisemaan. Huvilakatu on aikoinaan ihmetyttänyt minua – kokonaisen kadun verran yhtenäistä kaunista ilmettä Suomen maassa! Kauniit pastellinsävyt upeissa vanhoissa taloissa väistämättä laittavat mielikuvituksen lentämään ja haaveileminen Huvilakadulla asumisesta voi alkaa.

1. Maisemat Tornista

Hotelli Torni HelsinkiSeuraavan vierailukohteeni ystäväni saivat valita. Vaihtoehtoina olivat joko Munkkiniemen hollantilaiskorttelit tai maisemat pimenevän Helsingin ylle hotelli Tornin 10.kerroksesta kera drinkkien. Hotelli Torni oli ystävilleni tuttu muutaman vuoden takaa, mutta 10.kerroksen maisemat, puhumattakaan naisten WC:stä avautuvista maisemista houkuttelivat enemmän. Kenties ajatus drinkkilasin äärelle istahtamisesta antoi päätöksenteolle oman pienen mausteensa.

Hotelli Tornin yläkerros oli perinteiseen tapaansa aivan täynnä. Löysimme juuri ja juuri kolme paikkaa saman pöydän ääreltä ja ääntä pieneen tilaan mahtui enemmän kuin olisimme tilanneet. Myös drinkit olivat perinteiseen tapaan kaupungin kalleimmasta päästä, maisemalisällä höystettyjä. Kesäisin terassin ollessa auki, 10.kerroksen tilat ovat avarammat ja maisemien ihailukin on helpompaa. Talviseen pikkujouluaikaan drinkkien nautiskelua voisi harkita jossain toisessakin paikassa nautittavaksi.

1. Päivän päätteeksi mahat täyteen – Rennon letkeä Linko

Linko TöölöHyvää pizzaa, mukava henkilökunta, kivat pienet tilat ja sopivasti töölöläistä tunnelmaa – Linnakoskenkadun Linko on ihastuttanut perhettäni muutaman kerran jo aikaisemminkin hyvällä vastaanotolla. Halusin näyttää ja maistattaa ystävilläni hyvää helsinkiläistunnelmaista paikkaa. Ja Linko upposi Helsinkikierroksen kiertäneille mainiosti. Otimme kaikki erilaiset pizzat, jotta pääsimme maistelemaan punajuuri-vuohenjuustopizzaa, kana-aiolipizzaa samoin kuin parmankinkku-pestopizzaa. Linko tarjoaa pullollisen viiniä huokeaan hintaan, joten päivän päätteeksi ja kruunuksi hemmottelimme itsemme vielä juomien kera kohti iloista kotiinpaluuta.
Kaikkia mielenkiintoisia kohteita emme ehtineet kokemaan. Seuraavilla kierroksilla voisimme tutustua Munkkiniemen hollantilaiskortteleihin, Harjutorin saunaan ja Yrjönkadun uimahalliin. Mitä kohteita sinä esittelisit Helsingistä vieraillesi? Mitkä ovat sinua sykähdyttäneet?